bedrijvenpark ondernemersvereniging (OVE) beveiliging bedrijven (SBBE)
Home / Bedrijvenpark / nieuws

Update over Africa Eco Race met Gerard de Rooy

maandag 8 januari 2018

De Africa Eco Race kunt u niet volgen op TV, maar wel via onze portal. Blijf op de hoogte over deze rally...

07-01-2018:
Van Ginkel uit Africa Race, De Rooy ziet nog kansen op podium

De Africa Eco Race is voorbij voor Wuf van Ginkel. De motor van de Iveco Powerstar is niet zodanig te repareren dat het verantwoord is verder te rijden. Gerard de Rooy staat er dus in de tweede week van de rally alleen voor, maar hij ziet desondanks nog kansen op een podiumplaats.
 
Het is voor het eerst in tien jaar tijd dat de Iveco-motor problemen geeft en juist daardoor is het nu niet op te lossen. “We hebben nog nooit iets met de motor gehad. Die is door de jaren heen zo betrouwbaar gebleken, dat we er nu nauwelijks onderdelen voor bij ons hebben”, legt Gerard de Rooy uit op de rustdag in Dakhla, waar eerder vandaag de beslissing werd genomen dat verder rijden voor Van Ginkel niet verantwoord is. “We kunnen het niet goed genoeg oplossen”, vult Van Ginkel aan. “We hebben contact gehad met FPT, de tuner, en die vindt het niet verantwoord. De kans op vervolgschade is te groot. Het is gewoon pech. Dit is hetzelfde motorblok waar Team De Rooy al jaren mee rijdt, hetzelfde als waar Gerard mee rijdt en waar de drie trucks in de Dakar Rally mee rijden.”
Van Ginkel en zijn crew vliegen daarom morgen terug naar Nederland. Zijn truck gaat op de trailer. Na afloop van de Africa Eco Race gaat het team met Iveco om de tafel zitten en wordt het motorblok uit elkaar gehaald. “Het meest frustrerende is dat het niets met de nieuwe auto te maken heeft”, zegt Van Ginkel. “Die doet het geweldig. Het is hartstikke jammer dat we niet de tweede week mee in kunnen.”
 
In die tweede week van de Africa Eco Race staan de duinen in Mauretanië op het menu: precies dat waar Petronas Team De Rooy Iveco naar uitkeek. Gerard de Rooy zal het alleen moeten doen, zonder de backup van Van Ginkel. “Dat betekent dat ik mijn strategie wat moet aanpassen”, blikt De Rooy vooruit. “Ik zal iets voorzichtiger moeten rijden.”
In de eerste week liep De Rooy een totale achterstand van 2.40.43 op ten opzichte van klassementsleider Vladimir Vasilyev; een verschil dat groter is dan hij had verwacht. “De routes in Marokko waren te snel. De auto’s rijden daar soms tegen de 200, terwijl wij begrensd zijn op 150. In de etappe van gisteren was mijn gemiddelde snelheid 120, terwijl de Mini van Vasilyev 147 kilometer per uur haalde. Daar is niet tegenop te boksen.”
Toch heeft De Rooy het podium nog niet uit zijn hoofd gezet. Winnen zal moeilijk worden, beseft hij, maar juist in de duinen is niets onmogelijk. “Daar liggen zeker kansen, omdat het snelheidsverschil minder groot is en mijn Powerstar er beter tot zijn recht komt. Vasilyev hoeft maar één keer goed vast te staan en het staat er heel anders voor.”

06-01-2018:
De Rooy vol gas richting rustdag, Van Ginkel valt weer stil
 
De vijfde etappe van de Africa Eco Race was er opnieuw een met twee gezichten voor Petronas Team De Rooy Iveco. Terwijl Gerard de Rooy met een bloedgang door de woestijn richting Dakhla reed, waar morgen de rustdag is, stond Wuf van Ginkel al op 86 kilometer in de proef stil.
 
Onwetend van de problemen bij zijn backup-rijder gaf De Rooy zijn Iveco Powerstar de sporen, om met de vierde tijd overall op 36.48 van etappewinnaar Vladimir Vasilyev over de streep te komen, die op 436 kilometer lag. “Het was een heel snelle proef”, vertelde De Rooy bij de finish. “Zeker 20 procent van de tijd hebben we 150 gereden. Harder kan niet. Deze woestijn is eigenlijk te groot en te vlak voor ons; ideaal terrein voor de auto’s, maar niet voor ons.”
De snelle piste had tot gevolg dat Vasilyev zijn voorsprong in het klassement iets kon uitbouwen. De Rus heeft nu 16.35 op zijn naaste belager Mathieu Serradori en 1.25.02 op Pascal Thomasse. De Rooy komt als eerste truck op de vijfde plaats, op 2.40.43 achterstand. De Tsjech Tomas Tomecek is de tweede truck, op de twaalfde plaats met 5.06.38 achterstand op Vasilyev.
De Rooy verloor halverwege de etappe een minuutje of tien door het wisselen van een band. “We waren op een steen gereden en de band liep langzaam leeg. Hij was nog niet helemaal kapot, maar het scheelde niet veel, dus was het beter om te wisselen.”
 
Terwijl De Rooy vanaf de finish van de proef de verbindingsroute van 175 kilometer naar het bivak in Dakhla reed, was Wuf van Ginkel in de assistentietruck van Hugo Duisters onderweg, met de Powerstar op de trailer. Op 86 kilometer in de proef ging het opnieuw mis. “Weer de motor. Alles lekt. De olie en het water gutsten eruit”, zegt Van Ginkel. “Ik baal er ontzettend van, want het wordt nu wel een heel moeilijk verhaal. Gelukkig is het morgen rustdag, dus hebben we de tijd om te kijken wat er nou precies aan de hand is en of het op te lossen is.”

05-01-2018:
De Rooy zet de gang erin in vierde etappe, truck Van Ginkel bijna weer gereed

Met de vijfde tijd, 35 minuten minder snel dan de Rus Vladimir Vasilyev, kwam Gerard de Rooy over de finish van de vierde etappe van de Africa Eco Race. Het verschil met de Mini-coureur had kleiner kunnen zijn, gaf De Rooy toe. Een navigatiefoutje kostte de kopman van Petronas Team De Rooy Iveco een kleine 20 minuten.
 
“Dat was een beetje jammer, maar we hebben vandaag toch goed de gang erin kunnen houden. We hebben zeker 20 minuten 150 gereden. Vooral in het laatste stuk ging het erg goed.” In het eerste deel van de 499 kilometer lange etappe van Assa naar Fort Chacal moest De Rooy drie keer stoppen om over te geven. “Doordat we vanuit het bivak starten in deze rally heeft mijn ontbijt geen tijd om te zakken. Ik heb het er met onze dokter over gehad en voortaan moet ik iets eerder opstaan en vroeger ontbijten, zodat het de tijd heeft om te zakken.”
Voor het klassement maakte het niet zo heel veel verschil. De achterstand van De Rooy op overall klassementsleider Vasilyev bedraagt 2.03.55. Het verschil met het podium is 1.20. “In deze fase zijn het lange, snelle proeven waarin de auto’s in het voordeel zijn, omdat ze 180, 190 kunnen rijden op plaatsen waar een truck begrensd is op 150. Straks in Mauretanië komen er nog genoeg etappes waar dat verschil volledig weg is en waar ik tijd kan goedmaken. Ik heb het podium nog zeker niet uit mijn hoofd gezet. Er kan nog van alles gebeuren.”
 
De Rooy had voor de start van de etappe al besloten om het relatief rustig aan te doen, om ongemak als schade en lekke banden te voorkomen. Hij had immers geen service in de buurt voor geval van nood, omdat die gisteravond al naar Fort Chacal was vertrokken om bij daglicht en in alle rust de truck van Wuf van Ginkel onder handen te nemen.
Aangekomen in het bivak constateerde De Rooy tot zijn tevredenheid dat de monteurs goed gevorderd waren. “Ze zijn om 9 uur vanochtend begonnen en hebben alles uit elkaar getrokken en nagekeken. Er zijn wat kleine dingetjes aan het licht gekomen, maar niets wat echt zorgwekkend is. Ze hebben de schokdempers nu anders afgesteld, waardoor de truck – als het goed is – wat minder klappen krijgt. Zoals het er nu naar uit ziet, kan Wuf morgen gewoon weer rijden.”
 
De vijfde etappe, van Fort Chacal naar Dakhla, is 631 kilometer lang, met een special van 436 kilometer met zand en snelle paden. “Zwaar voor het materiaal en de navigator, maar een genot om te rijden”, aldus de omschrijving van de organisatie. In Dakhla is zondag de rustdag van de Africa Eco Race.

2020 Bedrijvenpark Ekkersrijt.