27-02-2015
Meubelboulevard Ekkersrijt mag nieuwe winkels blijven aantrekken. Dit is te lezen in een artikel dat is geschreven door Michel Teeuwen van het ED.
De combinatie Meubelplein en omliggende zaken is het belangrijkste centrum voor grootschalige detailhandel in de regio en zelfs daarbuiten. Dat wordt ook in de regionale detailhandelsvisie in wording vastgesteld. Ruimte voor nieuwvestigingen is er nog aan Ekkersrijt 4000, maar wethouder Robert Visser van Son en Breugel sluit niet uit dat in de nabije toekomst ook ten noorden van die weg (‘achter de Media Markt’) nieuwe winkels komen.
Visser zegt dat in een toelichting op het masterplan Ekkersrijt. Dat schetst de ontwikkelingen op het bedrijventerrein en de meubelboulevard de komende jaren. In een dertigtal keuzes, kruispunten genoemd, geeft het college van B en W aan wat er moet gebeuren om de kwaliteit van Ekkersrijt voor de toekomst te waarborgen. Dan gaat het onder meer over de ontsluiting (nieuwe weg Ekkersrijt- Oost naar de Kennedylaan in Eindhoven), parkeerdruk (nieuwe parkeergarages en centrale vrachtwagenparkeerplaats op initiatief van ondernemers) en het tegengaan van leegstand (in eerste instantie zaak van bedrijven).
De meubelboulevard tussen de Donjon en Media Markt trekt 3 miljoen bezoekers per jaar, blijkt uit het plan. „Dit is de top van de piramide in onze regio, net als het centrum van Eindhoven voor de detailhandel”, aldus Visser. Om ervoor te zorgen dat het gebied ‘vitaal en aantrekkelijk’ blijft, zal het mee moeten gaan met ontwikkelingen. Nieuwvestiging is dan nodig. Is dat niet strijdig met alle berichten over teruglopende interesse van de klanten voor winkels? „Het inwonertal in de regio groeit nog steeds. Natuurlijk zijn er veel veranderingen in de detailhandel, zie V&D, Mexx en Blokker. Voor het overige moeten we concentratie zoeken. Alle eieren in één mandje. Natuurlijk blijven er lokaal Gamma’s of beddenspeciaalzaken. Maar alle nieuwvestigingen vinden hier plaats, dat is de regionale afspraak die gemaakt wordt.”
Maar volgens Visser is er in principe alleen ruimte voor ‘home & living’- zaken, dus wat er nu ook zit: meubels, keukens, doe-hetzelfzaken en dergelijke. „Voor sport- of kledingzaken is geen plaats. Wel willen we onderzoeken of we ook de sector leisure toe willen laten. Dan moet je niet denken aan een winkel als Bever Sport, maar aan vrijetijdsbesteding, zoals kinderspeelpaleizen. Als daar vraag naar is tenminste.”
Ook webwinkels zijn nadrukkelijk welkom op de meubelboulevard, zegt Visser. „Daarmee spelen we in op de ontwikkelingen in de e-commerce. Maar het mogen alleen zaken zijn waar de klant ook echt fysiek naar binnen kan. Als er alleen pakjes verstuurd worden, hoort zo’n zaak niet thuis op de boulevard.”