Nieuws

Ga terug

Ondernemend Ekkersrijt in gesprek over herinrichting verkeer op Meubelboulevard Ekkersrijt.

woensdag 07 maart 2018

Woensdagmiddag waren twintig (retail)ondernemers van Ekkersrijt op bezoek bij de gemeente Son en Breugel.

Gem Son en Breugel Meubelboulevard

Samen werd er nagedacht over de herinrichting van de verkeersstromen op Meubelboulevard Ekkersrijt. In het Masterplan Ekkersrijt is verkeer een belangrijk onderwerp, niet alleen de parkeer problematiek als ook de verkeersstromen van en naar Ekkersrijt.

U herkent het wellicht wel, lange rijen op de snelweg A2/A50 richting Ekkersrijt, om het meubelplein te kunnen bereiken. Doordat de verkeerslichten op een bepaalde manier zijn afgesteld en dat er aan weg 4000 grote retailers zitten waar het winkelende publiek naartoe wil om een parkeerplaats te vinden, maakt dat het verkeer 'opstroopt'. Dit moet anders, zeker ook omdat er zo'n 3.000.000 bezoekers per jaar worden verwacht en in de weekenden en met feestdagen regelmatig files ontstaan naar Ekkersrijt. Bij wijze van proef heeft Wethouder Turnhout tijdens de feestdagen van 2017, omleidingsroutes via weg 6000 op gezet en hij was zeer benieuwd naar de ervaringen van de aanwezige retailers. Helaas hebben we moeten constateren dat geen van de aanwezige ondernemers het was opgevallen en/of er iets van gemerkt heeft. Tja, is dit een goede of kwalijke zaak? Daar kwamen we niet uit deze middag!

Buiten de wethouder waren ook Eef Mengers (beleidsmedewerker), Hugo Smits (verkeersdeskundige) en Roel Welten (bedrijvencontactfunctionaris) aanwezig. Deze laatste is ook zeer kundig als het gaat om 'koffie en thee' deze middag! :) Duidelijk werd deze middag dat de gemeente echt op zoek is naar samenwerking/co-creatie om het verkeersprobleem op te lossen. De verschillende vervoersmiddelen als fiets, OV en auto zijn uitvoerig besproken en het blijkt dat de nieuwe 'Slowlane', van totaal 32 kilometer rond Eindhoven, op Ekkersrijt een uitdaging geeft. Doordat deze slowlane precies langs weg 4000 loopt en dat deze straks 4,10 meter breed wordt en daarnaast nog een voetpad gaat bieden, maakt dat de autoweg beperkte ruimte krijgt, want er zijn vier opties besproken waarbij bij twee opties de slowlane 'in de weg' zit. Echter is in 2012 al besloten dat deze slowlane hier komt, lijkt het erop dat dit fietspad geen andere plek op Ekkersrijt kan krijgen.

De vier opties die zijn gepresenteerd, om het verkeer anders te regelen op de Meubelboulevard, zetten wij hieronder voor u op een rij:
1. 30 km zone op en rond Meubelboulevard Ekkersrijt
2. eenrichtingsverkeer op weg 4000.
3. eenrichtingsweg met aparte busbaan op weg 4000, HOV-halte wordt verplaatst naar IKEA terrein
4. eenrichtingsweg met extra verkeerslichten op weg 4400 + 6000. Rotonde bij weg 6000/aansluiting naar weg 4000 (hoogte Donjon) is geen optie, daar er van diverse eigenaren grond onteigend dient te worden en ook water toegang/stroom dient verlegd te worden.

Wethouder Eef van Turnhout was duidelijk in het feit dat het allemaal suggesties zijn en dat de gemeente openstaat voor ook andere voorstellen. "Alleen als we aan co-creatie doen, gaat het lukken. Draagvlak is zeer belangrijk", was zijn antwoord.

Media Markt was bedenkelijk over het voorstel om de weg eenrichting te maken, in combinatie met de slowlane en een aparte busbaan en voetpad. Een terechte opmerking was dat op zo'n slowlane tamelijk hard wordt gereden door elektrische fietsen en dat het wachten is op ongelukken wanneer automobilisten totaal drie keer moeten stoppen en kijken om mensen voorrang te geven; busbaan, slowlane bezoekers en voetgangers, om daarna te zoeken op de parkeerplaats naar een plek voor de auto. Ook het wachten op de verkeersdeelnemers maakt dat er opstoppingen zullen komen wat weer gevolgen heeft voor de doorstroming op weg 10.000 en A2/A50.
Ook de eigenaar van Grando Keukens had zeer zijn bedenkingen omdat op het kruispunt voor zijn deur dagelijks 'toeter orkesten' zijn omdat het niet vlekkeloos verloopt daar. Wanneer men hier drie keer moet stoppen voor het doorgaande verkeer, zal dit alleen maar toenemen.

De conclusie van deze bijeenkomst was dat er minimaal nog een zal volgen om nader onderzoek te doen naar welke invloeden de slowlane heeft op de doorstroming, maar vooral ook op de veiligheid voor alle weggebruikers. Voor de vervolgbijeenkomst zullen de tekeningen met opties van te voren worden gedeeld, zodat de aanwezige inzicht hebben in de ideeen en met hun eigen retail achterban kunnen overleggen over de opties.

Niet altijd zijn (retail)ondernemers het met elkaar eens, maar deze middag was wel de algehele tendens dat 'goede bereikbaarheid voor klanten' voor iedereen belangrijk is, grote en kleine (retail)ondernemers. We moeten Ekkersrijt zo aantrekkelijk mogelijk maken en daarbij hoort een goede bereikbaarheid, veilig parkeren en 'gastvrijheid'.

Ook van de vervolgbijeenkomst zullen wij u op de hoogte houden via deze portal.

Nieuws

Advertenties

Twitter

Foto's Ekkersrijt